Pokaż nowe posty | Oznacz wszystkie jako przeczytane | Szukaj
Wątek zamknięty 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fotografowanie
Autor Wiadomość
noe_83 Offline
prof. zw. dr hab. inż. GeoForum
****

Ilość postów: 1 069
Dołączył: Mar 2007
Reputacja: 8
Post: #1
Fotografowanie
Czy ktoś na forum zajmuje się fotografowaniem amatorsko zaawansowanie wink (tzn nie profesjonalnie, ale ma już w tym jakieś doświadczenie) ?
Z chęcią wymieniłbym się wiedzą, spostrzeżeniami etc (jak dopierać ekspozycje do danych warunków, czyszczenie aparatów/matrycy :winkSmile

"Nic nie przyniesie większej korzyści ludzkiemu zdrowiu oraz nie zwiększy szans na przetrwanie życia na Ziemi w tak dużym stopniu, jak ewolucja w kierunku diety wegetariańskiej."

Albert Einstein
30-09-2007 12:53
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
snaakee Offline
Administrator
*******

Ilość postów: 1 686
Dołączył: Jan 2006
Reputacja: 5
Post: #2
 
Ja sie bawie w fotografowanie i interesuje mnie zawaansowana amatorka (stan, do ktorego daze Tongue). Ale z czyszczeniem matrycy Ci nie pomoge, bo ja sie param ultrazoomami, nie lustrami.

pozdrawiam,
GeoZone.pl - serwis geograficzny
30-09-2007 13:58
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
noe_83 Offline
prof. zw. dr hab. inż. GeoForum
****

Ilość postów: 1 069
Dołączył: Mar 2007
Reputacja: 8
Post: #3
 
Masz możliwość ingerencji w czas migawki i wartość ekspozycji ? oraz wyświetlaną elektroniczną skale ekspozycji ? Big Grin
Drugie pytanie wink , to czy masz możliwość podejrzenia histogramu do danego zdjęcia ? lol

"Nic nie przyniesie większej korzyści ludzkiemu zdrowiu oraz nie zwiększy szans na przetrwanie życia na Ziemi w tak dużym stopniu, jak ewolucja w kierunku diety wegetariańskiej."

Albert Einstein
30-09-2007 19:00
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
snaakee Offline
Administrator
*******

Ilość postów: 1 686
Dołączył: Jan 2006
Reputacja: 5
Post: #4
 
Tak, tak, tak itd. Mam fz7, wiec mozliwosci ma calkiem sporo. Przeszkadza mi tylko to, ze ustawienia manualne robie za pomoca joysticka, zamiast pierscieni na obiektywie Wink.
Ostatnio zainwestowalem w filtry do aparatu. Powiem jedno - polaryzacyjny filtr to jest to. Wreszcie moge miec niebieskie niebo i normalna wode.

pozdrawiam,
GeoZone.pl - serwis geograficzny
30-09-2007 22:38
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
arrturro Offline
SM Don Arrturro
****

Ilość postów: 2 196
Dołączył: Feb 2006
Reputacja: 8
Post: #5
 
kurcze, nic nie rozumiem z tego, co piszecie... Wink :roll:

http://centruminicjatyw.org
http://olimpiadageograficzna.edu.pl
30-09-2007 22:47
Znajdź wszystkie posty użytkownika
noe_83 Offline
prof. zw. dr hab. inż. GeoForum
****

Ilość postów: 1 069
Dołączył: Mar 2007
Reputacja: 8
Post: #6
 
a czy masz tak, ze przy elektronicznym pomiarze skali ekspozycji masz dużo na "+" (czyli sporo za jasno), a mino to histogram wychodzi Ci jak krzywa Gaussa ? bo ja tak mam i nie wiem, czy przypadkiem to nie jest wina oprogramowaniami (że źle dokonuje pomiaru ekspozycji) ? :?
ps ja mam D 40x Big Grin

"Nic nie przyniesie większej korzyści ludzkiemu zdrowiu oraz nie zwiększy szans na przetrwanie życia na Ziemi w tak dużym stopniu, jak ewolucja w kierunku diety wegetariańskiej."

Albert Einstein
30-09-2007 23:38
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
snaakee Offline
Administrator
*******

Ilość postów: 1 686
Dołączył: Jan 2006
Reputacja: 5
Post: #7
 
Generalnie nie przykładam wiele uwagi histogramowi, robię zdjęcia na oko. Przy moim aparacie (przy wielu innych tez) robienie zdjec drzewa lub generalnie zielen i niebo to jest tak naprawde wybor miedzy tym, czy wole miec miejscowo niedoswietlone czy miejscowo przeswietlone zdjecie.

Ale od czasu do czasu bawie sie ekspozycja. Generalnie obserwacja jest taka, ze zwiekszanie lub zmniejszanie nie zmienia ksztaltu krzywej, tylko przesuwa ja poziomo. Wiec tak naprawde ksztalt krzywej mozesz zmienic poprzez zmiane kadru.

pozdrawiam,
GeoZone.pl - serwis geograficzny
01-10-2007 17:35
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
noe_83 Offline
prof. zw. dr hab. inż. GeoForum
****

Ilość postów: 1 069
Dołączył: Mar 2007
Reputacja: 8
Post: #8
 
Hmm, u mnie jak sie zmienia ekspozycje, tzn np. zwiększa czas otwarcia migawki, to wykres owszem, przesuwa się w prawo, ale również "rośnie" (przesuwa sie wzwyż).
No a z tymi drzewami to faktycznie i ja mam problem :? muszę wybierać pomiędzy niebem a ziemią wink choć ostatnio fotki wychodzą mi mniej kontrastowo Big Grin No nic, jeszcze trzeba troszkę po eksperymentować wink
@snaakee - jaka przysłonę dobierasz do fotek lasów, gór, kwiatków ?

"Nic nie przyniesie większej korzyści ludzkiemu zdrowiu oraz nie zwiększy szans na przetrwanie życia na Ziemi w tak dużym stopniu, jak ewolucja w kierunku diety wegetariańskiej."

Albert Einstein
01-10-2007 23:04
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
snaakee Offline
Administrator
*******

Ilość postów: 1 686
Dołączył: Jan 2006
Reputacja: 5
Post: #9
 
To zalezy. Mam zakres przeslony od 2.8 do 8.0. Krajobrazy robie z maksymalna mozliwa, ale w zaleznosci od innych warunkow - tzn. jezeli nie mam statywu a swiatlo nie jest wystarczajace, to w okolicach 5.0, zeby nie wyszly poruszone.
Zdjecia makro na zewnatrz przewaznie robie z 2.8 lub zblizonym.

Ale takie zabawy to tylko jak mam czas. Zdjecia w wakacje jade wszystkie z automatu, bo wygodnie, poza tym fz7 sprawuje sie pod tym wzgledem nadzwyczaj dobrze (jedyne, co mi brakuje, to reczny dobor obszarow ostrosci).

Jezeli chodzi o te kwestie z wyborem las a niebo, to goraco polecam filtr polaryzacyjny, mozesz miec niebieskie niebo i jasniejsze obszary ciemne.

A co do zdjec gor, to jeszcze nie robilem, ale generalne zalecenie jest, zeby stosowac filtr uv, jak rowniez do krajobrazow. Nie moge sie doczekac skutkow uzycia tego filtra, bo dotad nie mialem okazji Wink.

pozdrawiam,
GeoZone.pl - serwis geograficzny
01-10-2007 23:22
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
noe_83 Offline
prof. zw. dr hab. inż. GeoForum
****

Ilość postów: 1 069
Dołączył: Mar 2007
Reputacja: 8
Post: #10
 
Ja mam uv (w sumie kupiłem go jako osłona na obiektyw, lepiej wydać 35 zł na filtr, niż 1000 na nowy obiektyw :winkSmile i nie zauważam różnicy w fotkach :? (może dlatego, że robie fotki na nizinach a nie w górach, gdzie jak wiadomo prom uv jest większe). Przymierzam się do zakupu jakiegoś filtru, choć waham się między polaryzacyjnym a szarym :? W sumie pewnie padnie na polaryzacyjny, bo z tego co wyczytałem i słyszałem od znajomych, bez niego ani rusz w górach zimą Tongue a ja w sumie już nastawiam się na nią lol No nic, zobaczymy wink na co padnie Smile
W jakim programie obrabiasz fotki ?

"Nic nie przyniesie większej korzyści ludzkiemu zdrowiu oraz nie zwiększy szans na przetrwanie życia na Ziemi w tak dużym stopniu, jak ewolucja w kierunku diety wegetariańskiej."

Albert Einstein
01-10-2007 23:40
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
snaakee Offline
Administrator
*******

Ilość postów: 1 686
Dołączył: Jan 2006
Reputacja: 5
Post: #11
 
Do przycinania uzywam jpegcrops. Korekcje barw i czasami jakies drobne efekty typu rozblyski swiatel daje w corel photopaint 9.0. A pol roku temu zaczalem sie bawic w Piccasa i mimo ze ten program jest bardzo prosty, to jest to w pewnym sensie jego zaleta i jezeli obrobka zdjecia sprowadza sie do prostych czynnosci, to chetnie korzystam z tego programu. Poza tym ma ciekawe funkcje katalogowania fotografii na dysku. Ale do bardziej zaawansowanych zastosowan oczywiscie program ten kompletnie sie nie nadaje.

Co do filtrow, to mi sie w stanach udalo kupic 3 filtry hoya w zetawie - uv, polaryzacyjny i ocieplający. Dałem za to $50, wiec dosc tanio. Ale generalnie moja opinia jest taka na temat filtrow zmieniajacych barwy czy tworzacych gwiazdy z punktow swietlnych, ze nie ma to wiekszego sensu, jezeli wszystkie te efekty mozesz uzyskac za pomoca obrobki komputerowej. Wyjatkiem jest, jezeli zglaszasz swoje zdjecia do konkursu, bo w tych powazniejszych konkursach wymaga sie, aby na zdjeciach dokonywana byla jedynie podstawowa korekta bez zaawansowanej ingerencji.

Natomiast trojce polaryzacyjny, uv, nd uwazam za bardzo przydatną.

pozdrawiam,
GeoZone.pl - serwis geograficzny
02-10-2007 00:52
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
noe_83 Offline
prof. zw. dr hab. inż. GeoForum
****

Ilość postów: 1 069
Dołączył: Mar 2007
Reputacja: 8
Post: #12
 
Ja do obróbki fotek używam GIMP'a (histogram, ewentualna korekcja ekspozycji) oraz PictureProject (tego używam do nauki fotografowania-program jest o tyle fajny, ze podaje WSZYSTKIE parametry zdjęcia (m.in. Image Size, Color, Lens, Focal Length, Exposure Mode, Metering Mode, Exposure Comp., Sensitivity, Optimize Image, White Balance, AF Mode ... i kilkanaście innych wink )i co ważne, mogą one być zrobione obojętnie jakim aparatem Big Grin (program dodawany do luster Nikona). Szczerze to fajny bajer-można podejrzeć, jakie parametry ekspozycji dobierają profesjonaliści w swoich "magicznych" fotkach wink
A masz może jakieś podręczniki o fotografii cyfrowej (np. w pdf ? albo nawet w formie analogowej :?Smile Big Grin

ps. Dziś nabyłem filtr polaryzacyjny Big Grin Jutro będą testy lol .

"Nic nie przyniesie większej korzyści ludzkiemu zdrowiu oraz nie zwiększy szans na przetrwanie życia na Ziemi w tak dużym stopniu, jak ewolucja w kierunku diety wegetariańskiej."

Albert Einstein
02-10-2007 22:09
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
snaakee Offline
Administrator
*******

Ilość postów: 1 686
Dołączył: Jan 2006
Reputacja: 5
Post: #13
 
Ksiazek nie posiadam zadnych :/.

pozdrawiam,
GeoZone.pl - serwis geograficzny
02-10-2007 22:31
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Filipek93 Offline
Nieobecny

Ilość postów: 5
Dołączył: Jun 2017
Reputacja: 0
Post: #14
RE: Fotografowanie
Ja w latach licealnych bawiłem się trochę fotografią i jej obróbką, ale z czasem nie miałem już czasu na to. Teraz skupiłem się przede wszystkim na grafice komputerowej i tworzeniem stron internetowych.

Absolwent WSE, moją pasją jest grafika reklamowa
20-06-2017 10:48
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Wątek zamknięty 

Otrzymałeś odpowiedź na swoje pytanie? Nie zapomnij podziękować :). Wystaw ocenę w gwiazdkach!


Skocz do: